Selasa, 1 Mei 2007

My pets

kali ni aku nak bercerite tentang binatang kesayangan aku....diantarenyer ialah kucing & tikus..(wah....macam banyak plak binatang yang aku bela..)yang diantare yang lain ialah...ular..babi utan...monyet..tupai dll...ni yang belum dapat dijinakkan lagi oleh aku...hehe

kucing kat umah aku nih...memang banyak...sampai tak dapat aku snap...kerana mereka tak nak enterprem lelebih..kat blog tuan die...dari yang baby sampai la veteran....yang dah mati pun banyak jugak!!tu blum ditolak tambah gi tuh...

kucing ni pun antara binatang kesayangan Nabi betul tak?!dan salah satu sebab kejadian Bunian pun ade kaitan dengan kucing nih...kalau x silap aku...dan ade diantarenyer jugak digunakan sebagai bahan terapi...mengusap kucing tu dapat menenangkan kite....jadi tak hairanlah jika ramai diantara sahabat-sahabat Blogger....dan semua penduduk dunie....yang memelihara kucing...favourite pet la katekan!

ade juga segelintir manusia yang tak suke kan kucing nih....contoh terdekat member aku sendiri...pernah satu ketika dulu...kiteorang lepak sesame kat...kedai makan...tengah syok-syok makan...tetibe datang la kucing sekor nih...comel n cute....dok corner manje kat kaki member aku yang sorang nih....kat kaki aku tak nak plak!..aku pun tak paham...cume selepas 5 minit kucing tu dok manje kat kaki die....baru aku bagitau yang peminat die dok kat kaki tu ha...tak pasal-pasal berubah muke die...terus speed 160...duk berdiri atas kusi....pastuh maki seranah nyer aku sal...tak bagitau kucing dok kat kaki die dekat 5 minit....bukan tak nak bagitau...member tengah syok makan...tengah selera..kang tetibe trus tak de selare lak!tapi memang aku tak paham kenape dia tak suke kucing.....

binatang yang baru 5 bulan aku bela ialah...tikus (mini hamster)...tengok cute-cute nih..tapi menggeget...aku dah banyak kali kene geget ngan tikus nih....harge die pun bole tahan gak...aku bela 2 ekor jer...jantan & betine....dah 2 kali beranak...tapi due-due mati...dilanggar..dihenyak...mau budak tu tak maut!!mule-mule family aku pun tak suke gak aku bela tikus nih....tapi aku curi-curi beli gak...dah bawak balik umah....aku dok layan tikus nih...last-last sume ahli keluarge aku minat....kirenyer tikus ni jadi bahan hiburan pada diorang gak...erm..ok la tu kan!!

memang aku cukup senang dengan mereka....kadang-kadang kalau aku boring..stress...bole jugak aku jadikan mereka teman untuk meredakan tekanan yang melande....betape mereka beruntung kerana ade sebahagian dari mereka dikasihi dan disayangi....mungkin diluar sane...ade yang hidup nyer merane..kelaparan..kesejukkan..didera dan akhirnya mati kerana ade segelitir manusia tidak tahu menghargai mereka...sedih rasenyer....

walauapapun jenis binatang....kasihi la mereka...walaupun mereka haram disisi agama...tak semestinyer kite bole biarkan mereka di seksa??

Tiada ulasan: