Khamis, 19 April 2007

Tugasan Kedua ---->bebas..aku dah kene kick..yeh yeh..

soalan

Aku pulang kedesa dari kota...kerana kota itu kotor..aku mahu tidur disini kerana kota itu hanyir..tetapi ada lolongan yang memanggil...untuk aku terus tinggal dikota nan sampah.....

adakalanya hati ini terasa bingung..tatkala pertama kali..kakiku dijejakkan dikota ini..puas ku cari apa maksud semua ini..keadaannya berubah sama sekali..hilang pandangan desa hijau dan damai..aku susun langkah ku..menuju kedasar kota ini..yang amat terpesong sekali suasananya..sisa-sisa semangat aku kuti semula..untuk dicantum menjadi azimat...kutanam dilubuk hatiku..aku terpaksa korbankan masa gembira ku..terpaksa buang simpati..terpaksa tolak budi perkerti...dikota ini...selalunya yang hitam itu diikuti...dibanggai..disanjungi...maka yang putih itu ditolak ketepi...

walaupun dijiwa ini bagai meronta-ronta untuk dilepaskan...supaya kalian tahu apa yang terbendung di hati ini..ini semua salah!!

aku rindukan bayu desa..ombak halus memukul tepian pantai..budiman disana-sini..budi pekerti disanjung tinggi..

demi keluarga ku..aku ingin terus berbakti..kepada kamu...ibu dan ayah..aku turut simpati..membela nasib dari terus terhakis...

namun apakan daya..kudrat ku mungkin bukan dicurah disini...di desa aku dilahirkan..aku terpaksa berhijrah...ke kota hingar-bingar itu...terpaksa..terpaksa...memang aku terseksa..jiwa meronta tanda membantah..

walaupun kota ini hanyir...tapi pasti ada wanginya dicelah-celah rimbunan sampah itu..akan ku cari sinarnya..mengharap sesuap nasi..untuk keluarga didesa..hati ini kian dipujuk setiap hari..

walaupun aku masih didasar kota ini..di benak fikiran ku masih segar diingatan..tatkala aku membuat keputusan untuk...datang ke kota ini..

salam sakinat aku ucapkan kepada desa tercinta....

selamat datang untuk kota yang tak akan pernah hilang baunya...

1 ulasan:

Ujang_MD berkata...

nice zila.. i like yr entry.. tapi kan pengolahan kata tuh yang pssttt sket.. apapun syabas.. walau tersingkir u still buat tugasan.. syabas..